"BLACK FRIDAY" - NIE DAJ SIĘ OSZUKAĆ!
Przed nami czas największych promocji, wyprzedaży, przecen, związanych ze zbliżającym się dniem „Black Friday”. Sklepy, strony internetowe, reklamy w social – mediach będą kusiły nas niskimi cenami produktów i innym korzystnymi ofertami. Pamiętajmy, aby w tym czasie nie stracić zdrowego rozsądku, nie dać się nabrać na fałszywe oferty i nie stracić pieniędzy.
„Black Friday” to czas wyprzedaży i promocji w sklepach stacjonarnych i internetowych to również okres wzmożonej aktywności cyberprzestępców. Wiele osób będzie intensywniej przeszukiwało sieć, aby znaleźć super okazję, cyberprzestepcy dostosowują swoje działania i przygotowują więcej fałszywych ofert. Jak je rozpoznać? Jak nie dać się nabrać? Jak nie stracić pieniędzy i bezpiecznie dokonać zakupów? Stosując się do poniższych wskazówek:
-
Fałszywe sklepy internetowe
-
szczególną uwagę zwracajmy na to, czy cena towaru nie wydaje się zbyt atrakcyjna - oszuści często kuszą kupujących bardzo niską ceną,
-
pamiętajmy, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać adres i dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON. Powinien być też zamieszczony nr KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), który można zweryfikować on-line,
-
wybierajmy te platformy i te sklepy, które cieszą się dobrymi opiniami klientów,
-
zweryfikujmy adres strony internetowej, bywa, że występują w nim dodatkowe litery lub znaki, których w pierwszej chwili nie zauważamy,
-
sprawdzajmy datę uruchomienia sklepu internetowego (im dłużej sklep funkcjonuje, tym większą mamy pewność, że jest bezpieczny),
-
sprawdźmy, czy sklep internetowy oferuje formę płatności za pobraniem,
-
dokonując płatności za zakupy nie korzystajmy z linków otrzymanych od niepewnych, nieznanych platform.
-
Portale aukcyjne
-
za zakupy, jeśli to możliwe wybierajmy opcję płatności za pobraniem;
-
przejrzyjmy fora internetowe i zapoznajmy się z komentarzami innych klientów na temat tego sprzedawcy internetowego,
-
korespondencję w sprawie sprzedaży/zakupu starajmy się prowadzić na danym portalu aukcyjnym. Przestępcy często komunikują się w sprawie zakupu/ sprzedaży jakiejś rzeczy wykorzystując szyfrowane komunikatory,
-
dokładnie sprawdzajmy wiadomości, jakie otrzymujemy w toku płatności mobilnych i czytajmy, na co wyrażamy zgodę, i jaki przelew potwierdzamy,
-
nikomu i nigdy nie udostępniajmy naszych haseł i loginów do bankowości internetowej.
-
Reklama w social mediach
Cyberprzestępcy będą starali się dotrzeć ze swoją fałszywą ofertą promocyjną do maksymalnie dużego grona użytkowników. W związku z tym przygotowują atrakcyjnie wyglądające i bardzo korzystne cenowo oferty, zamieszczając je w social – mediach. Oferta jest tak przygotowana, aby zachęcić nas do kliknięcia na nią, a w dalszych krokach podania swoich poufnych danych do logowania w tym do bankowości internetowej, podania danych karty płatniczej. Pamiętajmy, że przekazanie takich danych na spreparowanej stronie powoduje, że przekazujemy je przestępcy.
-
Oszustwo metodą na tzw. „BLIK”-a
Jedną z częściej stosowanych przez cyberprzestępców metod jest włamanie na konto na portalu społecznościowym i podszywając się pod właściciela profilu, masowe rozsyłanie do wszystkich znajomych prośby o przekazanie kodu BLIK.. Oszuści internetowi, podszywając się pod naszego znajomego lub członka rodziny, bardzo często dodają sformułowania, że nie mogą w tej chwili rozmawiać, żeby nie przeszkadzać, że oddzwonią za jakiś czas. Te zabiegi mają uwiarygodnić ich działania i zapobiec dalszej weryfikacji z naszej strony.
Dlatego, jeśli otrzymamy wiadomość z prośbą o przekazanie kodu do szybkiej płatności tzw. BLIK, upewnijmy się komu go wysyłamy dzwoniąc do tej osoby, a także sprawdzając kwotę i odbiorcę podczas potwierdzania transakcji.