Aktualności

Głubczyccy policjanci ostrzegają przed oszustami podszywającymi się pod pracowników banku!

Data publikacji 09.09.2025

Głubczyccy policjanci ostrzegają przed oszustami podającymi się za pracowników banku, którzy dzwonią z rzekomo oficjalnych numerów banków. Drogą telefoniczną oszust, twierdzący, że jest konsultantem bankowym, nakłania klienta do zainstalowania w telefonie odpowiedniej aplikacji celem ochrony środków na koncie. Uzyskuje w ten sposób dostęp do konta swojej ofiary i zgromadzonych na nim pieniędzy. Mieszanka Kietrza straciła w ten sposób blisko 20 000 zł. Bądźmy czujni!

Tym razem ofiarą oszustów padła mieszkanka Kietrza. Kilka dni temu do kobiety zadzwoniła osoba podająca się za pracownika banku, informując o rzekomej próbie wyłudzenia kredytu na jej dane. Następnie oszustka przekazała rozmowę „technikowi”, który nakłaniał pokrzywdzoną do blokowania konta i zabezpieczenia środków. W rzeczywistości kobieta była krok po kroku instruowana, aby sama wykonywała przelewy oraz zakładała dodatkowe rachunki, co miało służyć „ochronie” pieniędzy.

Na polecenie rozmówcy mieszkanka Kietrza m.in. wykonała przelew zabezpieczający, została nakłoniona do zaciągnięcia pożyczki, dokonała wpłaty blisko 20 000 złotych na wskazany rachunek w innym banku. W trakcie całej procedury oszust utrzymywał kobietę na linii przez kilka godzin, zakazując jej przerywania rozmowy i konsultowania sprawy z innymi osobami.

Podpowiadamy jak się stać się ofiarą oszustwa!

Co powinno wzbudzić nasz niepokój?

  • Ton rozmówcy wywołuje silne i trudne emocje, które mogą skłonić do podjęcia różnych działań;
  • dzwoniący ponagla do podjęcia działań, grozi poważnymi konsekwencjami dla nas (np. utrata oszczędności) lub naszych bliskich (np. jeśli nie przekaże Pan/Pani pieniędzy, wnuczek może trafić do więzienia);
  • presja czasu, potrzeba natychmiastowego działania, namawianie do podążania za wskazówkami udzielanymi przez telefon;
  • wszelkiego rodzaju informacje o potrzebie wpłacenia lub przekazania pieniędzy (np. na opłacenie leczenia poszkodowanego w wypadku członka rodziny);
  • nakłanianie do podania danych osobowych (np. imię, nazwisko, panieńskie nazwisko);
  • w niektórych przypadkach połączenie z obcego numeru telefonu lub prywatnego.

Jak się chronić przed oszustwami telefonicznymi?

  • Nie podejmuj żadnych pochopnych decyzji, nie działaj pod presją czasu;
  • unikaj odbierania telefonu słowami: „Tak, słucham”;
  • rozłącz się i zweryfikuj rozmówcę. Zadzwoń pod numer instytucji, która rzekomo się z Tobą kontaktuje lub odwiedź jej oddział. W przypadku telefonu od rodziny skontaktuj się bezpośrednio z osobą, za którą podają się oszuści;
  • porozmawiaj z kimś zaufanym, np. rodziną, przyjaciółmi i powiedz o niepokojącym telefonie;
  • zwracaj uwagę na wszelkie nieścisłości w komunikatach lub pytania, których nie rozumiesz lub wydają Ci się podejrzane. Zwracaj uwagę na błędy językowe lub inny akcent;
  • nigdy nie podawaj nikomu wrażliwych danych, haseł logowania i innych kodów autoryzacyjnych;
  • nie pobieraj ani nie instaluj aplikacji lub oprogramowania za czyjąś namową, może to umożliwić rozmówcy zdalny dostęp do Twojego urządzenia;
  • nie przekazuj żadnych pieniędzy ani nie zlecaj przelewów pod wpływem namowy dzwoniącego. Jeśli otrzymasz podejrzaną wiadomość, zgłoś ją do zespołu CERT Polska. Poproś zaufaną osobę, aby pomogła Ci wypełnić formularz i przesłać zgłoszenie. Podejrzane wiadomości SMS możesz przekazać na numer bezpłatny numer 8080

Pamiętaj: żaden bank, Policja, firma ani instytucja nie będą prosić o pieniądze ani o podanie Twoich danych, haseł do logowania, danych do kart płatniczych czy instalację dodatkowego oprogramowania. Jeśli dzwoniący tego wymaga, należy natychmiast rozłączyć się i zgłosić sprawę instytucji, za przedstawiciela której ktoś się podawał.

Bądźmy czujni i ostrzeżmy naszych bliskich, szczególnie osoby starsze, które najczęściej padają ofiarami podobnych przestępstw.

Powrót na górę strony